Anmeldelse mordene i kongo. Vi trillet terning pÄ alt i terningkast 2019-11-13

Mordene i Kongo « NRK Filmpolitiet

anmeldelse mordene i kongo

Hvilke beskrivelser og argumenter i disse anmeldelsene synes du selv er riktigst, etter Ä ha sett filmen? Fem menn drar av gÄrde: sjÄfÞren, Moland og French i fÞrerhuset, to lokale passasjerer og motorsykkelen pÄ lasteplanen. Ros og ris filmanmelder Kjetil Lismoen er ikke enig med sine anmelderkolleger. Men ogsÄ her kommer man til et punkt der figuren sprekker. Mordene i Kongo har Norgespremiere 12. Terningkastformatet At filmmagasinet Cinema var eneste avis som ga terningkast 5 Cinema er som sin nesten identiske tvillingbror Filmmagasinet en merkelig blanding av reklame og forbrukerjournalistikk, hvor terningkastene sjeldent gÄr mye lenger under 4, nesten uansett hvilken film det er.

Next

Den historielĂžse skildringen av grusomme mord i Kongo fortsetter

anmeldelse mordene i kongo

Filmen bygger som kjent pÄ virkelige hendelser, men flere av hendelsene i filmen er det umulig Ä vite hvordan egentlig utspilte seg. Heldigvis begynner det Ä bli lenge siden Belgisk Kongo var et land, men for meg forandrer det egentlig ikke saken. I mÞte med den nedbrutte Joshua French tar filmen oss med pÄ en reise tilbake til en gÄte som har vÊrt gjenstand for alle slags spekulasjoner. Medvirkende: , Billettreservasjon er ikke mulig. Det er et betent tema, og en sak mange vil ha meninger om fÞr de i det hele tatt har sett filmen, sier Santelmann.

Next

Filmanmeldelse: Mordene i Kongo

anmeldelse mordene i kongo

Manusforfatter Nikolaj Frobenius trakk seg fra prosjektet fordi han mente det gikk i feil retning, og er kanskje kommet nÊrmere den mÞrke siden av saken i den nylig utkomne romanen «Kongonotatene». Men hvis vi snakker om selve skuddet og drapshandlingen, sÄ finnes den sannheten i filmen, ja, sa Hennie til Lindmo. Les de to artiklene lenket til under, og anmeldelsen av Frobenius' bok. Hva slags forhold har Norge hatt til Uganda og Kongo i nyere tid, bortsett fra saken om French og Moland? Da jeg leste Hochshilds bok, tenkte jeg mye pÄ det jeg ikke hadde lÊrt som barn og ungdom. Hvordan tolker du det menneskesynet han uttrykker i filmen? Filmmagasinet viser ogsÄ terningens nest hÞyeste side til «Mordene i Kongo». Beskriv French og Moland som de blir framstilt i filmen. Men vi lÊrte ikke nok, og vi lÊrte ikke nok om selvransakelse.

Next

«Mordene i Kongo» hylles og slaktes av anmelderne

anmeldelse mordene i kongo

Frobenius mener at filmen har droppet det kritiske blikket, til fordel for Ä skape en publikumsvennlig spenningsfilm. Hvorfor betaler normalt vestlige nasjoner ikke lÞsepenger for statsborgere som blir holdt mot sin vilje i andre land? Som forventet er jo det temmelig brutalt, med vold, sykdom, kakerlakker og Þkende galskap hos Tjostolv Moland. Tobias Santelmann overbeviser som den gradvis mer forrykte sÞrlendingen som kaller seg Afrika-anarkist. For sikkerhets skylde gravde vi ned pengene underveis til Kisangani. Det er en forskjell», bedyrer Aksel Hennie i rollen som Joshua French i denne filmatiseringen av de sÄkalte Kongo-mordene.

Next

Filmanmeldelse: Mordene i Kongo

anmeldelse mordene i kongo

Magasinet ble fÞrst lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktÞren som eneste bidragsyter i 2012. Vel, noen eventyr burde kanskje forbli i eventyrbÞkene - og eventyret som Joshua og Tjostolv la ut pÄ i mai 2009 burde ha vÊrt et av dem. For akkurat som mediedekningen, fokuserer filmen pÄ det sensasjonelle. Hvilke etiske utfordringer mÞter man generelt pÄ nÄr man skal gjengi virkelige hendelser og personer pÄ film? Hvilke likheter og forskjeller har disse to framstillingene av historien? Blodflekkene pÄ dÞra og under setet skulle ifÞlge French vÊre bevis for det. Manglende kritisk sans og selvransakelse Det hele bunner i mangel pÄ kritisk sans.

Next

Anmeldelse: Mordene i Kongo

anmeldelse mordene i kongo

Hvordan vil du beskrive forholdet mellom Joshua og moren? Filmen «Mordene i Kongo» som har premiere fredag, om virksomheten, rettssaken og fangenskapet til de to nordmennene Joshua French og Tjostolv Moland, ogsÄ kalt , er basert pÄ Ärelang og dyp research av den mest omtalte, uopplÞste drapssaken med tilknytning til Norge det siste tiÄret. At Birger Vestmo nok en gang triller terningkast 4 pÄ en film Les ogsÄ: Tjostolv Moland Har fornuftig nok holdt seg langt unna debatten og prÞver i motsetning til French heller ikke Ä tjene penger pÄ den grusomme saken. Moland og French gÄr ut. Hvem avfyrte det dÞdelige skuddet? Den sÄkalte «Kongo-saken» er pÄ ny blitt aktuell i forbindelse med Marius Holsts film «Mordene i Kongo», som har premiere denne mÄneden. Og det er bare et tÄpelig reklamejippo nÄr Aksel Hennie, som spiller Joshua French, hevder at filmen forteller sannheten om hva som skjedde pÄ vei til Kisangani i Øst-Kongo i 2009.

Next

Anmeldelse: «Mordene i Kongo»

anmeldelse mordene i kongo

Er det en person nÊringslivet bÞr lÊre av er det helt klart Joshua French. Det vi utenforstÄende har grublet mest pÄ er hvem som skjÞt, og hva som virkelig skjedde. Under sitt fengselsopphold uttrykte French og Moland at de mente at norske myndigheter mÄtte betale en form for lÞsepenger til kongolesiske myndigheter for at de to skulle bli lÞslatt eller overfÞrt til Norge. I filmens siste bilde lÞfter de to usynlige gevÊrer mot kamera og later som om de skyter. Ikke bare hvem som skjÞt og hvordan det skuddet oppsto.

Next

Mordene i Kongo: Filmen om Moland og French

anmeldelse mordene i kongo

Anmeldelsene av filmen har ogsÄ utlÞst en viss grad av kontrovers, der de har spriket fra terningkast fem til to, og vÊrt alt fra svÊrt positive til svÊrt negative. Like klikkbare magasinartikler har ogsÄ blitt skrevet i forbindelse med Joshua Frenchs mor, Kari Hilde French: Om hennes tÄlmodige arbeide med Ä fÄ sÞnnen ut av fengselet i Kinshasa. Begge har hatt sin egen innflytelse pÄ Mordene i Kongo. Tatt av Joshua French, at sjÄfÞren dÞde. Et reelt arbeidsoppdrag, som de pÄ forhÄnd trodde skulle vÊre en jobb med lav risiko. Som flere har antydet tidligere; eneste helten i denne fortellingen er Joshuas mor, Kari Hilde French.

Next